SUCCES

Let’s grow met Laure & Nele part II – Inspiratie storytelling

April 29, 2016 - Let's grow

Ons idee is om het verhaal achter de Tuin van Betty aan mensen mee te geven. Storytelling is nl. een krachtig middel om conversie te laten stijgen. Een verhaal is voor ons brein makkelijk begrijpbaar, interessant en een logische manier om kennis te verwerken. Zelfs saaie of moeilijke informatie wordt beter onthouden als het in een verhaal gegoten wordt. Het maakt informatie interessanter en leuker (Frankwatching, 2013).

Bij storytelling is het belangrijk een goed verhaal te vertellen en na te denken over wat precies verteld moet worden. Een succesvol verhaal moet blijven ‘plakken’ in het geheugen van mensen. Volgens Dan en Chip Heath zijn er verschillende factoren die ervoor zorgen dat een idee of een verhaal blijft plakken in het geheugen van de consument (Sticky Notes, 2013):

  1. Eenvoud

Houd het simpel maar creëer tegelijkertijd ook diepgang. Hierbij is het belangrijk om je te beperken tot de kern van de boodschap. Wel is het belangrijk om het op zo’n manier te vertellen dat de consument erover moet nadenken.

  1. Onverwacht

Voorzie een onverwachte wending in het verhaal. Door mensen te verrassen wordt hun verwachtingspatroon doorbroken, wordt het verhaal pakkender en zal het bijgevolg ook langer blijven hangen.

  1. Concreet

Gebruik in je verhaal geen lege woorden. Vertel je verhaal met daarin menselijke handelingen en zintuiglijke informatie waardoor het herkenbaar wordt.

  1. Geloofwaardig

Gebruik in je verhaal niet te veel cijfers. Deze zeggen net zoveel als lege woorden. Het is belangrijk om het verhaal persoonlijk en geloofwaardig te maken. Hierbij kan je best enkel dingen zeggen die kloppen. Wanneer je dit niet doet, wordt er argwaan gecreëerd en verlies je je geloofwaardigheid.

  1. Met gevoel

Wek een bepaal gevoel op bij de consument. Mensen hebben eerder sympathie voor een persoon dan voor een hele groep omdat ze zich makkelijker in een bepaalde persoon kunnen vinden. Dit maakt het ook weer herkenbaar.

  1. Met een verhaal

Mensen gaan volledig op in een verhaal. Ze voelen, horen en zien alles wat de hoofdpersoon meemaakt. Daarom slagen we verhalen zo snel op. We slagen ze in feite op alsof we ze zelf zouden kunnen meemaken, alsof ze deel kunnen uitmaken van ons dagelijks leven.

Met deze 6 factoren in ons achterhoofd gaan we volgende week het verhaal van Betty vormgeven. We zijn van plan een afspraak te maken met Betty zelf zodat we er meer feeling mee krijgen en zo een krachtig, pakkend en onvergetelijk verhaal kunnen meegeven aan alle betrokkenen van de Tuin van Betty.

 

Inspiratiebronnen:

http://www.frankwatching.com/archive/2013/06/21/storytelling-effect-waarom-is-ons-brein-verliefd-op-goede-verhalen/

https://blogstickynotes.wordpress.com/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>